Μπράβο! Τώρα έχετε το στυλ ενός καλού ακορντεονίστα. Είστε όμως; Πάμε να ακολουθήσουμε τα επόμενα βήματα.
Gardner Goleman
-----------------------------------------------------------------------------
Ένα νέο έργο που πέφτει στα χέρια σου είναι μία καινούρια
πρόκληση. Ξεκίνησε πρώτα κρατώντας το αίσθημα της χαράς, που κρατάς στα χέρια
σου αυτό το πολύτιμο μουσικό κομμάτι. Η χαρά θα σε βοηθήσει στα πρώτα, λίγο
ανιαρά, βήματα αναγνώρισης φθόγγων. Τώρα που είσαι σίγουρος/ρη για τις νότες σου
προχώρα στις αξίες. Εδώ η χαρά έχει φύγει άρα τι χρειάζεσαι; σωστό
προγραμματισμό. Μέτρα δυνατά και πιάσε ένα μέτρο τη φορά. Ο ρυθμός θα είναι αργός μην το ξεχνάς αυτό. Στη δεύτερη φάση λοιπόν είναι σαν να έχεις μπει μέσα σε ένα πυκνό δάσος. Έχεις ένα καρδιοχτύπι μα και ένα φόβο για το άγνωστο. Περπατάς αργά για να μπορείς να παρατηρείς. Αυτή η ζωντάνια της φύσης είναι που σε εγείρει να συνεχίσεις την αναζήτηση, η ζωντάνια του ρυθμού. Σε αυτή τη φάση σίγουρα θα αμφισβητήσεις τον εαυτό σου αλλά μη σταματάς διότι κάθε μέτρο έχει κάτι διαφορετικό να σου δώσει. Το κλειδί είναι να μην βάλεις χρονικό περιθώριο για παράδειγμα "σε δυο εβδομάδες θα το έχω τελειώσει" εκεί θα χάσεις και το δέντρο και το δάσος. Θα έρθει μόνο του καθώς μελετάς. Στο τελευταίο μέτρο νιώθεις μία έξαψη, μία έντονη ψυχική κατάσταση. Μπράβο σου. Στην τρίτη φάση καλό θα ήταν να επιβράβευσης τον εαυτό σου που τα κατάφερε να ολοκληρώσει το μουσικό κομμάτι. Τώρα το κλειδί είναι να πάρεις λίγη απόσταση. Είναι σαν να έχεις φτάσει στο ψηλότερο σημείου του δάσους. Σταμάτα, απόλαυσε και συνειδητοποίησε τι έχεις καταφέρει. Κάνε μία παύση, ζωογόνα. Στη συνέχεια, όταν θα νιώσεις έτοιμος/μη ξεκίνα από την αρχή και βάλε χρώμα στις νότες σου, δημιούργησε συναισθήματα και εικόνες. Με λίγα λόγια... εκφράσου. Τα κατάφερες! Συγχαρητήρια. Το ωραίο είναι πως το μουσικό κομμάτι κάθε φορά θα παίρνει μία άλλη μορφή και θα είσαι και εσύ διαφορετικός/κή μέσα σε αυτό... κάθε φορά.
A minute to think!
"Η νότα που έπαιξες δεν είναι λάθος. Η επόμενη νότα θα καθορίσει αν η νότα που έπαιξες είναι λάθος"
💦💦💦
"Η φαντασία αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για τη δημιουργία κάθε τέχνης, είναι όμως ακόμα πιο ουσιαστική προκειμένου για τη μουσική, ακριβώς επειδή η μουσική, με το να είναι η πιο ελεύθερη , η πιο αφηρημένη και η πιο απλή απ' όλες τι τέχνες, προσφέρει το ευρύτερο δυνατό πεδίο για τη φαντασία."
Άαρων Κόπλαντ
Με αυτά τα λόγια θα ήθελα να σκεφτείτε πόσο πιο ανάλαφρη θα μπορούσε να γίνει η μελέτη σας ή το παίξιμο σας, αν τοποθετούσατε τον εαυτό σας μέσα σε μια φανταστική ιστορία, σε ένα φανταστικό μέρος και ήσασταν ένας φανταστικός πρωταγωνιστής. Θα μπορούσατε να σκεφτείτε ότι αυτό το κομμάτι που παίζετε είναι ένα δώρο της θάλασσας προς τα σύννεφα ή η μελωδία αυτή θα μπορούσε να συμβολίζει τα ωραία παιχνίδια που κάνετε με την κολλητή ή τον κολλητό, ή ακόμα το ρεφραίν αυτό θα μπορούσε να έχει τη γεύση ενός φιλιού.
Ο χρόνος με τη μουσική δεν είναι απλά λίγες ώρες με το μουσικό σας όργανο, νότες, βιβλίο, μετρονόμος και τίποτε άλλο. Είναι ο ευχάριστος, μοναδικός, απροσπέλαστος, δικός σας κόσμος.
Στο βίντεο ο συνάδελφος σας δίνει επτά πολύτιμές συμβουλές για να μελετάτε σωστά. Ότι σας συμβουλεύω και εγώ καθημερινά. Οι τρόποι μελέτης ισχύουν για όλα τα όργανα εκτός από μία πιο ιδιαίτερη συμβουλή που αφορά μόνο τα πεντάλ του πιάνου.
προσοχή!
Μη διστάσετε... ξυπνήστε
Ξυπνήστε πρωί. Λίγο πιο νωρίς απ'ότι συνηθίζετε. Ετοιμάστε ένα δυναμωτικό πρωινό και μελετήστε λίγη μουσική πριν ξεκινήσετε τη δουλειά, το σχολείο ή ότι άλλο έχετε στο πρωινό σας πρόγραμμα. Αδράξτε τη μέρα με μουσική. Θα δείτε ότι θα έχετε περισσότερη ενέργεια και διάθεση να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις της ημέρας.
Μελέτη και Διατροφή
Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο η διατροφή βοηθάει πολύ στη μελέτη και την εξέλιξη ενός μουσικού. Ας σταθούμε όμως στη μελέτη. Όταν τρώμε ελαφριά μικρά γεύματα τότε μπορούμε και μελετάμε με περισσότερη διάθεση και είμαστε πιο συγκεντρωμένοι. Επίσης η ενυδάτωση είναι πολύ σημαντική. Ένα ποτήρι νερό δίπλα μας είναι απαραίτητο, σε κάθε διάλειμμα πίνουμε δυο τρεις γουλίτσες. Ακόμα καλύτερο... πριν ξεκινήσουμε ένας χυμός πορτοκάλι ή ένας χυμός γενικότερα θα μας ξυπνήσει κάθε εγκεφαλικό κύτταρο.
Μελέτη και Χρόνος
Η οργάνωση του χρόνου μελέτης είναι ότι πιο σημαντικό υπάρχει όχι μόνο στα χρόνια που είστε μαθητές αλλά και στα επόμενα που θα ακολουθήσουν. Πρέπει πρώτα να ζεστάνετε τα χέρια σας με ασκησούλες όπως οι παρακάτω
Επίσης θα μπορούσατε να φανταστείτε ότι κρατάτε ένα σαπούνι και πλένετε τα χέρια σας, ακόμα και αυτό είναι μία τέλεια άσκηση και καλή προθέρμανση των δακτύλων και των καρπών.
Σε δεύτερη φάση, μελετήστε ασκήσεις ή κλίμακες.
Τώρα τα δάκτυλά σας έχουν πάρει φόρα και είναι έτοιμα για πιο απαιτητικά πράγματα. Μελετήστε ένα από τα κομμάτια που σας έχει ζητηθεί. Ποτέ την ίδια ημέρα όλα τα κομμάτια μαζί.
Τέλος, ή παίξτε κάτι ανάλαφρο που σας ευχαριστεί εκτός ύλης είτε κάτι που είχατε στην ύλη σας στο παρελθόν και σας αρέσει πολύ. Εδώ, με λίγα λόγια, απολαμβάνετε τη μουσική και ξεκουράζετε πνεύμα και σώμα.
Μην ξεχνάτε, πάντα να έχετε δίπλα σας ένα ποτήρι νερό και να ενυδατώνεστε. Είστε και εσείς ένα λουλούδι που συνεχώς ανθίζει και εξελίσσεται.
Σωστή στάση χεριών και σώματος

Μερικές αλήθειες που πρέπει να γνωρίζετε
Από την αρχή να προσανατολίζεται ο μαθητευόμενος ότι η μουσική είναι μια ευχάριστη και πολιτισμένη απασχόληση αλλά να μην αυταπατάται ότι η εκμάθηση της αποτελεί ένα απλό πράγμα. Θέλει κόπο και προ παντός την απόκτηση της πραγματικής αγάπης προς τη μουσική, που αυτή η αγάπη θα τον προικίσει με τη δέουσα υπομονή στην καθημερινή μελέτη.
Η αγάπη της μουσικής, πρέπει να διευκρινίσουμε, δεν είναι μόνο η ευχάριστη ακρόαση ενός κομματιού από ένα cd. Αυτή την αγάπη την έχουν λίγο πολύ όλοι οι άνθρωποι, η πραγματική αγάπη της μουσικής συνιστάται στην επιθυμία της αποδόσεως μιας μελωδίας από τον ίδιο και για τον ίδιο, ικανοποιούμενος που το αποδίδει μόνος του και που κάθε φορά προσπαθεί αγαπημένες του μελωδίες να τις παίζει πιο καλά. Έτσι η μουσική δεν πρέπει να θεωρείται αγκαρία αλλά ευχάριστο ξεκούρασμα.
Στην αντίθετη περίπτωση εάν η αγάπη είναι επιπόλαιη τότε η μελέτη θα γίνεται χωρίς διάθεση, θα παραμελούνται οι ασκήσεις που είναι απαραίτητες, τα δάχτυλα θα βρίσκονται κοκκαλιασμένα και εν συνεχεία οι εκτελέσεις του μαθήματος για κλάματα. Ο δάσκαλος για να μην δυσαρεστήσει τον μαθητή του δεν θα επιμείνει πολύ και έτσι ο καιρός περνά, έρχονται πιο δύσκολες ασκήσεις και κομμάτια που θέλουν γυμνασμένα δάκτυλα και ο μαθητής απογοητευμένος παρατά ολότελα το όργανο.
(απόσπασμα από το βιβλίο Νίμπεργκ πρακτική μέθοδος 2)
Συμβουλές
-Να μελετάτε αργά:Έτσι θα εξασφαλίσετε και ακρίβεια και σιγουριά. Η ταχύτητα θα έρθει με τον καιρό.
-Η ηρεμία και η καλή θέληση συμβάλλουν στην εκπαίδευση του επιμελούς σπουδαστή.
-Μην απογοητεύεστε αν δε μαθαίνετε γρήγορα. Η μουσική απαιτεί χρόνο.
-Μην ξεχνάτε, η σημερινή μελέτη θα είναι η αυριανή απόλαυση.
(συμβουλές από το βιβλίο Bach για ακορντεόν)

Παύσεις
Παρατηρώ συχνά πως η ύπαρξη μιας παύσης σε παρτιτούρα σας είναι αδιάφορη. Την προσπερνάτε σαν να είναι αόρατη. Είναι κρίμα διότι υπάρχει, είναι εκεί, έχει αξία, θέλει να την υπολογίσουμε να τη μετρήσουμε δηλαδή, διότι ανήκει και αυτή στο σύνολο του κομματιού. Είναι η πιο ήσυχη και η πιο πολύτιμη.
Τρόπος Μελέτης

Η ημέρα της εξέτασης
Μην ξεχνάτε να αναπνέετε πριν να εξεταστείτε αλλά και κατά την διάρκεια της εξέτασης. Ανάμεσα από κάθε κομμάτι πάρτε μια βαθιά εισπνοή, κλείστε για λίγο τα μάτια σας, αποβάλετε το προηγούμενο κομμάτι που παίξατε και σκεφτείτε το επόμενο. Μη βιάζεστε, εσείς χειρίζεστε το χρόνο, η στιγμή αυτή είναι δική σας και πρέπει να την απολαύσετε.
Μικρή συμβουλή
Μη στέκεστε μόνο σε ένα είδος μουσικής. Να αναζητάτε νέους ρυθμούς, διαφορετικά είδη μουσικής και να τα κάνετε και αυτά κτήμα σας. Μόνο έτσι θα δείτε εξέλιξη.
Εργαστήρι Μουσικής
Συγγραφέας: Νικόλας Τσαφταρίδης
...
Μύθοι και αλήθειες για την εκμάθηση μουσικού οργάνου
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες αρκετοί από εμάς είχαν αρχίσει, κάποιες φορές
κάτω από την πίεση του οικογενειακού περιβάλλοντος, ένα μουσικό όργανο. Στην πορεία, για
πολλούς και διάφορους λόγους, διέκοψαν όχι μόνο την εκμάθησή του, αλλά και την όποια
σχέση με αυτό το όργανο. Χρόνια μετά ως ενήλικες θα ήθελαν να συνέχιζαν, αλλά θεωρούν
ότι δεν έχουν πια τη δυνατότητα. Άλλοι, έχουν ως απωθημένο «να μάθουν να παίζουν ένα
μουσικό όργανο», αλλά πιστεύουν ότι τώρα πια είναι αργά. Όσοι και όσες ανήκουν σε αυτές
τις περιπτώσεις θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν τους μύθους από τις αλήθειες, αν πραγματικά
θέλουν να μάθουν να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο.
Μύθος πρώτος: Θα πρέπει να αρχίσεις από μικρή ηλικία.
Αλήθεια: Ναι, αν πρόκειται να παίξεις στο Μέγαρο ή στη Σκάλα του Μιλάνου! Όχι, αν θες να
μάθεις να παίζεις πολύ καλά ένα όργανο για να νιώθεις τη χαρά της δημιουργίας, ακόμα και
να αποκτήσεις ένα τίτλο σπουδών.
Μύθος δεύτερος: Θα πρέπει να σπουδάζεις πολλά χρόνια.
Αλήθεια: Ναι, αν θέλεις να πάρεις πτυχίο ή δίπλωμα, να γίνεις βιρτουόζος και σολίστας! Όχι,
αν σου αρκεί να χαίρεσαι όταν παίζεις, να συνοδεύεις τα τραγούδια σου και το τραγούδι των
φίλων σου.
Μύθος τρίτος: Θα πρέπει να μελετάς πολλές ώρες.
Αλήθεια: Ναι, αν η επιδίωξη σου είναι να φτάσεις το δάσκαλό σου και σε σύντομο διάστημα
να αναπτύξεις τις δεξιοτεχνικές σου ικανότητες! Όχι, αν διαθέτεις 15΄ κάθε μέρα για επτά
ημέρες, ακόμα και αν νιώθεις κούραση, και δεν προσπαθείς να βρεις 5 ώρες μέσα στο
Σαββατοκύριακο. Η καθημερινή εξάσκηση είναι πολύ σημαντική.
Μύθος τέταρτος: Θα αγοράσω μουσικό όργανο, αφού κάνω πρώτα κάποια μαθήματα και δω
ότι τα καταφέρνω.
Αλήθεια: Ναι, αν θέλεις να δοκιμάσεις για την εμπειρία και μόνο και όχι γιατί πραγματικά
θέλεις να μάθεις. Όχι, πρώτα απαιτείται η απόκτηση του οργάνου και μετά τα μαθήματα,
γιατί, όπως είπαμε, η εξάσκηση πρέπει να είναι καθημερινή ακόμα και αν διαθέτουμε
ελάχιστο χρόνο.
Μύθος πέμπτος: Θέλω να μάθω ένα συγκεκριμένο όργανο, αλλά μου είπαν ότι αν δεν έχω
μακριά και λεπτά δάχτυλα, δεν θα τα καταφέρω.
Αλήθεια: Όχι, η σωματική διάπλαση, ύψος, μέγεθος χεριών, σχήμα χειλιών, πνεύμονες κ.λπ.
δεν παίζει κανέναν ρόλο, είτε πρόκειται για επαγγελματίες είτε πρόκειται για ερασιτέχνες.
Υπάρχουν χιλιάδες παραδείγματα επαγγελματιών μουσικών, των οποίων τα σωματικά
προσόντα δεν ανταποκρίνονται καθόλου στα στερεότυπα περί συγκεκριμένων σωματικών
προδιαγραφών.
Και τέλος όπως προαναφέραμε
Μύθος έκτος: Δεν τραγουδάω γιατί είμαι φάλτσος.
Αλήθεια: Ναι, αν δεν έχεις μάθει το τραγούδι όπως καθένας από εμάς, ακόμα και αν είναι
τραγουδιστής! Όχι, γιατί δεν υπάρχει «λάθος» φωνή και άν μάθουμε ένα τραγούδι, μπορεί να
κάνουμε λάθη (φάλτσα), αλλά δεν σημαίνει ότι είμαστε φάλτσοι.
Έτσι λοιπόν, αν θέλουμε να μάθουμε να παίζουμε ένα μουσικό όργανο, το μόνο που
χρειάζεται είναι να αφήσουμε τις προκαταλήψεις οι οποίες αποτελούν την καλύτερη
δικαιολογία για να μην αρχίσουμε την εκμάθησή του.
Ολόκληρο το εκπαιδευτικό υλικό του Νικόλαου Τσαφταρίδη μπορείτε να το βρείτε στο διαδίκτυο σε μορφή pdf
Στα πρώτα βήματα της μουσικής ανάγνωσης
Όσοι δυσκολεύονται με την ανάγνωση μιας παρτιτούρας, αυτό το βιντεάκι είναι ένα ωραία βοήθημα. διαβάστε μουσική με ευκολία
Μικρή συμβουλή
Ένας μαθητής θα πρέπει όταν παίζει μουσική να ακούει τις νότες με το αυτί και με την καρδιά.
Θεωρία της μουσικής - συχνές ερωτήσεις
Συγκοπή: είναι η ένωση του ασθενούς μέρους του μέτρου με το ισχυρό και η μεταβίβαση του τονισμού από το ισχυρό στο ασθενές.
Αντιχρονισμός: είναι η αντικατάσταση του ισχυρού μέρους του μέτρου με παύση και χωρίζεται στον ομαλό και στον ανώμαλο. Ομαλό έχουμε όταν σε ένα ισχυρό αντιστοιχεί ένα ασθενές και ανώμαλο έχουμε όταν σε ένα ισχυρό αντιστοιχούν δύο ασθενή.

Το άνοιγμα και το κλείσιμο της φυσούνας απαιτεί σωστή και μεθοδική μελέτη.Στην αρχή θα ανοίγετε και θα κλείνετε τη φυσούνα ανά μία νότα μετά ανά μέτρο αργότερα ανά δύο μέτρα και σιγά σιγά με την καθοδήγηση του δασκάλου σας θα την ανοίγετε σχεδόν σαν βεντάλια. Χρειάζονται χρόνια για να την ελέγχεται όπως πρέπει, μη βιάζεστε και μην απογοητεύεστε.
Προσοχή!
Το ακορντεόν σας δεν πρέπει να παραμένει κλειστό για αρκετό καιρό. Αν δεν έχετε χρόνο να παίξετε το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι έστω μία φορά την εβδομάδα να ανοιγοκλείνετε τη φυσούνα αρκετές φορές διότι υπάρχει κίνδυνος να χαλάσει.
Είδα καλά; ποδονόμος;
Υπάρχουν φορές που βλέπω μαθητές να παίζουν ακορντεόν και να χτυπούν το πόδι τους σύμφωνα με το ρυθμό. Παλιά αναρωτιόμουν πως είναι δυνατόν μα μετά ρωτώντας έμαθα πως στη μελέτη τους δε χρησιμοποιούν μετρονόμο. Συγκεκριμένα στο ακορντεόν είναι εντελώς λάθος. Τα πόδια τα χρησιμοποιούμε μόνο για στήριγμα. Δεν τα χρησιμοποιούμε ούτε για ρυθμό, ούτε για το άνοιγμα και το κλείσιμο της φυσούνας. Στην πορεία της μάθησης σας θα καταλάβετε ότι ο χτύπος τους ποδιού στα πολύπλοκα κομμάτια θα σας μπερδεύει και δε θα σας κατευθύνει. Δεν έχει σημασία αν παίζετε παραδοσιακά, λαϊκά, μοντέρνα ή κλασικά κομμάτια το ίδιο ισχύει για όλα τα είδη. Να μάθετε το μετρονόμο. Προσπαθήστε να ξεχάσετε την κακιά συνήθεια του ποδιού. Το ακορντεόν παίζεται με τα χέρια, το μυαλό και την καρδιά. Η προσπάθεια δεν έβλαψε ποτέ κανέναν μόνο πρόοδο μπορεί να σας φέρει.
Σημεία Επανάληψης
Μία παρτιτούρα έχει πολλά πράγματα που πρέπει να παρατηρήσει ένας μουσικός και να ακολουθήσει φυσικά. Κάποια απο αυτά είναι τα σημεία επανάληψης που πολλές φορές σας μπερδεύουν. Σας μπερδεύουν όχι γιατί είναι δύσκολο να τα κατανοήσετε αλλά γιατί πάντα περιμένετε την εύκολη βοήθεια του δασκάλου σας ή κάποιου άλλου ειδικού. Ήρθε ο καιρός να παιδευτείτε λιγάκι μόνοι σας.

Αυτό είναι το κλασικό σημάδι επανάληψης. Όταν καταλήξετε σε μια διπλή διαστολή δεξιάς κατεύθυνσης με δύο τελείες τότε θα επαναλάβετε βρίσκοντας το σημάδι που βλέπουμε.
Όταν θα συναντήσετε τις λέξεις dal segno ή D.S τότε θα βρείτε αυτά τα σημάδια και θα επαναλάβετε απο αυτά.
Da capo ή D.C θα πρέπει να πάτε πάλι απο την άρχή
Al fine θα πρέπει να συνεχίσετε μέχρι να βρείτε τη λέξη fine για να τελειώσει το κομμάτι.
Τι ωραία να τα ξεχωρίζεις μόνος σου. Πόσο μεγάλη ευκολία και τι μεγάλη ευχαρίστηση!!! (έτσι θα πείτε όταν τα καταφέρετε).

Μικρό Tip
Αν ξεκινάς τώρα να μαθαίνεις ακορντεόν, αν βρίσκεσαι στα πρώτα σου μαθήματα, ένα κόλπο για να καταλάβεις τις αξίες, είναι να ανοίγεις και να κλείνεις σε κάθε νότα τη φυσούνα. Άνοιγμα κλείσιμο σε κάθε νότα. Με την προϋπόθεση φυσικά ότι οι νότες έχουν αξία τέταρτου. Έτσι θα αντιληφθείς και την αξία του μισού και του ολόκληρου πιο εύκολα.
Ο δάσκαλος φυσικά δε σας φέρνει διότι δεν είστε ακόμα σε θέση και θα απογοητευτείτε. Υπομονή, το έχω ξαναπεί. Ο κακός δάσκαλος θα σας φέρνει μόνο τραγούδια, ο καλός δάσκαλος θα σας φέρνει τραγούδια όταν πρέπει. Υπομονή, μόνο έτσι θα προχωρήσετε σωστά και θα απολαύσετε το ακορντεόν.
Καλώς ήρθατε
Στις διακοπές δεν πήρατε το ακορντεόν μαζί σας. Ξέρω όμως πως η έλλειψη ήταν μεγάλη. Με την πρώτη ευκαιρία θα το φορέσετε για να παίξετε τα αγαπημένα σας κομμάτια. Μία συμβουλή! Μην ανοίξετε τις παρτιτούρες σας, παίξτε για αρχή τις ασκήσεις ευχέρειας και ευλυγισίας. Την επόμενη μέρα θα ευχαριστηθείτε καλύτερα το παίξιμό σας θα δείτε!
Η φυσούνα
Κάθε μαθητής του ακορντεόν τον πρώτο χρόνο μέσα στις τόσες δυσκολίες που απαιτείται να διορθώσει είναι και η χρήση της φυσούνας. Δε θα πρέπει να ανοίγει και να κλείνει τη φυσούνα απότομα και άγρια. Ο ήχος που θα παράγεται θα πρέπει να είναι ανάλογος με τις απαιτήσεις του κομματιού (γρήγορο, αργό, δυνατό, σιγανό κτλ.). Η λάθος χρήση της φυσούνας επιφέρει τραυματισμό στην ίδια τη φυσούνα. Αν το ακορντεόν σας είναι μικρό, για παράδειγμα έχει 32 μπάσσα, μην απαιτείται να ακουστεί το ίδιο δυνατά όπως ένα 80ρη ακορντεόν. Η επιπόλαιη χρήση θα σας κοστίσει και χρήμα για την επισκευή και κάποιες φορές ίσως και αγορά νέου ακορντεόν. Ακόμα και όταν κλείνετε τη φυσούνα με το αριστερό κουμπί όπου αδειάζει τον αέρα, θα πρέπει να κλείνετε αργά αργά και όχι με δύναμη και με φόρα. Δε βιαζόμαστε, ποτέ!



Ήταν παιδί-θαύμα. Ξεκίνησε να παίζει πιάνο στα τρία του χρόνια και να συνθέτει στα επτά. Η πρώτος του δάσκαλος ήταν ο πατέρας του, Wenzel Czerny, ο οποίος του δίδαξε κυρίως Bach και Mozart. Ανάμεσα στους δασκάλους του ήταν επίσης οι: Clementi, Hummel, Σαλιέρι και Μπετόβεν.
Άρχισε τα ρεσιτάλ πιάνου στο σπίτι των γονιών του. Έκανε την πρώτη δημόσια εμφάνισή του το 1800 παίζοντας Μότσαρτ Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 24 σε ντο ελάσσονα. Ωστόσο, ο ίδιος ποτέ δεν ήταν σίγουρος για τις ικανότητές του ως "σόουμαν" εκτελεστής πιάνου και αποφάσισε να αποχωρήσει οριστικά από τη σκηνή, αφιερώνοντας τον εαυτό του μόνο σε ιδιωτικές εμφανίσεις και τη διδασκαλία του πιάνου.
Το 1801, ο συνθέτης της Τσεχίας και βιολιστής Wenzel Krumpholz προγραμμάτισε μία εμφάνιση του Czerny στο σπίτι του Ludwig van Beethoven. Ο Beethoven ζήτησε από τον Czerny να παίξει Pathétique Sonata και Adelaide. Ο Beethoven εντυπωσιασμένος είπε, "Το αγόρι έχει ταλέντο. Εγώ ο ίδιος θα τον διδάξω'' και δέχτηκε τον δεκάχρονο Czerny ως μαθητή του για τα επόμενα τρία χρόνια ενώ αργότερα έγινε βοηθός του.
Στην ηλικία των δεκαπέντε, ο Czerny άρχισε επιτυχημένα τη σταδιοδρομία του εκπαιδευτικού, στηρίζοντας τη μέθοδό του για τη διδασκαλία του Μπετόβεν και Clementi. Δίδασκε μέχρι και δώδεκα μαθήματα την ημέρα στα σπίτια της βιεννέζικης αριστοκρατίας.
Ο Czerny έγραψε ένα δοκίμιο « για την ορθή εκτέλεση όλων των έργων του Μπετόβεν για πιάνο ». Ο Johannes Brahms έγραψε γι 'αυτό στην Clara Schumann , μia επιστολή (Μάρτιος 1878) " Θεωρώ βέβαια ότι το pianoforte course Op.500 είναι άξιο μελέτης , ιδίως σε σχέση με ό, τι λέει για τον Μπετόβεν και την εκτέλεση των έργων του. Επίσης η μέθοδός του δείχνουν πως ο Czerny ήταν ένας επιμελής και προσεκτικός μαθητής. Ο κόσμος θα έπρεπε να έχει περισσότερο σεβασμό για αυτό το εξαιρετικό άνθρωπο ».
Δεν έχω να πω περισσότερα. Όποιος θέλει να προοδεύσει και να γίνει σωστός μουσικός θα πρέπει να ακολουθήσει την τεχνική του. Ξέρω είναι δύσκολη, όμως αν ξεκινήσετε τα βιβλία του με τη σειρά και διαβάζετε μία μία τις ασκήσεις, η πρόοδος θα γίνεται σταδιακά και χωρίς πολύ κόπο. Είμαστε τυχεροί που έχουμε τις τεχνικές του και για το ακορντεόν. Ξεκινήστε. Ο τολμών νικά.
Μουσικά Tempo - ρυθμοί
Στα 3/4 γράφεται το βαλς (αργό ή γρήγορο) και μερικοί Ελληνικοί χοροί όπως ο τσάμικος
Στα 4/4 ή 2/4 γράφονται το Τανγκό, Φόξ, Σουίνκ, Ρούμπα, Σάμπα και οι περισσότεροι Ελληνικοί χοροί
Στα 7/8 γράφονται οι Καλαματιανοί
Στα 9/8 γράφονται τα χασάπικα και κάποια ρεμπέτικα
Ακολουθούν ασκήσεις με διάφορους ρυθμούς.
Δουλέψτε παραπάνω με ασκήσεις τεχνικής
Έχω ξαναπεί στο παρελθόν ότι για να δείτε βελτίωση στην πρόοδό σας θα πρέπει όχι μόνο να παίζετε πιο δύσκολα κομμάτια από τα προηγούμενα αλλά το πιο βασικό είναι να κάνετε γυμνάσματα στο αριστερό και στο δεξί σας χέρι. Μην απογοητεύεστε βλέποντας ξαφνικά τις ασκήσεις και τις απορρίπτετε, σιγά σιγά μέτρο μέτρο να δείτε τι ωραία που βγαίνουν και πόσο καλά θα τα καταφέρετε. Μπορείτε να γίνετε οι καλύτεροι ακορντεονίστες απλά θα πρέπει να δουλέψετε πολύ. Τα καλά κόποις κτώνται.
"Ο αληθώς πνευματώδης δεν σπαταλά το πνεύμα του εις ανούσιες επίδειξες, τες οποίες μάλιστα αποφεύγει. Η μανία της επιδείξεως πνεύματος είναι μάλλον ένδειξη λίγου πνεύματος".
Δυσάρεστες πλευρές
Η ζωή των βιρτουόζων είναι πολύ δύσκολη και σκληρή. Οι περισσότεροι κατατρέχονται από φόβο, αν θα έχουν μόνιμη εξασφάλιση, αν η δημοτικότητά τους κι η επιτυχία τους θα διαρκέσει. Γι'αυτό πολλοί απ'αυτούς κυνηγούν τη μεγάλη διαφήμιση και τη δόξα γιατί έτσι πιστεύουν πως εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να παίζουν και να τραγουδούν, πως εξασφαλίζουν το ψωμί τους. Οι βιρτουόζοι διαρκώς έχουν το φόβο μη τυχόν και πάθουν κανένα ατύχημα, καμιά αρρώστια, μη γεράσουν και χάσουν την απόδοσή τους. Πλάι σε όλα αυτά προστίθεται και η ποιότητα του περιβάλλοντος που εκδηλώνεται σε κάθε δημόσια εμφάνιση του ερμηνευτή. Αρκεί να παρουσιαστούν μερικοί κόλακες, η δουλοπρεπής κριτική και μια δυο επιτυχίες και αμέσως υπάρχει ο κίνδυνος της υπερβολικής αυτοπεποίθησης. Ο βιρτουόζος γίνεται υπεροπτικός, χάνει τη σεμνότητά του. Ο βεντετισμός γίνεται έτσι το χαρακτηριστικό πολλών καλλιτεχνών.
Στον κόσμο της μουσικής ερμηνείας παρουσιάζονται πολλές αντιζηλίες ανάμεσα στους διάφορους βιρτουόζους. Στην αρχή είναι ένας απλός φθόνος αργότερα έρχεται η συκοφαντία, η προσπάθεια κατάκτησης καλύτερης θέσης με τον παραγκωνισμό συναδέλφων. Πολλές φορές αυτό γίνεται με γελοίο τρόπο και φτάνει τόσο μακριά ώστε ο ένας να χαιρετίζει την κακοτυχία του άλλου.
Οι μουσικοί με μικρότερες ικανότητες και οι ερασιτέχνες προσβάλλονται απο άλλη αρρώστια τον μποεμισμό. Δουλεύουν χωρίς πειθαρχία, χωρίς τάξη. Με την πρώτη επιτυχία παίρνουν τα μυαλά τους αέρα και αισθάνονται πως πρέπει να πέσει όλος ο κόσμος στα πόδια τους. Συνήθως σταματάνε την τακτική εξάσκηση, γίνονται υπεροπτικοί. Κυνηγάνε τις εξωτερικές εντυπώσεις, εμφανίζονται απροετοίμαστοι και παίρνουν ρομαντικές πόζες όταν παίζουν. Όμως η τέχνη είναι ασυμβίβαστη. Όπου απουσιάζει η δουλειά και η πραγματική προσπάθεια αμέσως πέφτει η τεχνική κι η τελειότητα στην απόδοση. Αργά ή γρήγορα το καταλαβαίνουν αυτό ακόμα κι οι επιπόλαιοι ακροατές και η ψευτοδόξα γνωρίζει άδοξο τέλος.
Μία άλλη αρνητική πλευρά της μουσικής - καλλιτεχνικής ζωής είναι η συντηρητικότητα και η έλλειψη συντακτικού νοήματος στα προγράμματα. Τυπική έκφραση αυτής της αρρώστιας είναι η εκτέλεση πάντα των ίδιων προγραμμάτων από γνωστές και ελκυστικές συνθέσεις. Ο μουσικός δεν τολμάει να παίξει του άγνωστους συνθέτες ή ακόμα και τη μοντέρνα μουσική. Διαρκώς παίζει μονάχα τις ονομαστικές συνθέσεις του παρελθόντος, είναι κολλημένος στη φήμη τους που εξασφαλίζει την επιτυχία.
Υπάρχει επίσης ο σνομπισμός. Μερικοί βιρτουόζοι προσπαθούν να κινούνται μονάχα στα πλαίσια της λεγόμενης υψηλής κοινωνίας. Δεν κάνουν περιοδείες στην επαρχία και την ύπαιθρο και αρκούνται να παίζουν σε διεθνή φεστιβάλ και πάντα εκεί που υπάρχουν σοβαρές απολαβές. Χάνουν τα πραγματικά κίνητρα της δημιουργικής δουλειάς τους. Έτσι φτάνουμε στο μεγαλύτερο και το πιο συνηθισμένο κίνδυνο της καλλιτεχνικής ζωής - στην εμπορικότητα. Όπως σε όλα τα πράγματα της ζωής, ο μεγαλύτερος φθοροποιός είναι το χρήμα. Υπάρχουν καλλιτέχνες που παίζουν όπου να είναι και ότι να είναι όταν πληρώνονται ακριβά.
Η κατάσταση αυτή πηγάζει από το γεγονός ότι η τέχνη γίνεται αντικείμενο εμπορικού καιροσκοπισμού και κερδοσκοπίας. Οι δισκογραφικές εταιρείες, οι μάνατζερ, γενικότερα ο κύκλος του εμπορίου καρποφορεί.
Ευτυχώς όμως η μουσική ερμηνεία δεν έχει μόνο δυσάρεστες πλευρές. Διαθέτει πρώτα απ όλα καλλιτέχνες με αυτοθυσία, εξαιρετικούς ανθρώπους που με τη δημιουργική τους δουλειά και της ζωή τους μπορούν να είναι παράδειγμα ακεραιότητας, χαρακτήρα και εργατικής αυτοθυσίας.


Όσο προχωράτε με τα μαθήματά σας, θα πρέπει να προοδεύετε, να μη μένετε στάσιμοι. Θα πρέπει το άνοιγμα και το κλείσιμο της φυσούνας να μην είναι σκληρό αλλά να είναι σχεδόν απαρατήρητο, τα δάκτυλά σας σε κάθε αλλαγή να καταλήγουν στα πλήκτρα απαλά και ο καρπό σας να μοιάζει με πούπουλο που αιωρείται . Πως θα γίνουν όλα αυτά? Φυσικά με την εξάσκηση. Κάντε τις παρακάτω ασκήσεις ακριβώς όπως είναι τα βιντεάκια και προσπαθήστε να τις επαναλάβετε με όσες περισσότερες νότες μπορείτε. Καλή επιτυχία.
Ανάλαφρος Καρπός - Απαλά Δάκτυλα

Sound
| ||
Musette (Imitation):Είναι μία απομίμηση της μουζέτας. Βρίσκετε στα περισσότερα ακορντεόν Listen here (MP3)
| ||
Musette (Authentic):Δυνατός και χαρακτηριστικός ήχος. Δημιουργήθηκε για ιδιαίτερα ακορντεόν με ήχο μουζέτας Listen here (MP3)
| ||
